Het verblijf

Wie zorgt er voor u?

Jouw arts-specialist heeft de leiding over je behandeling. Vragen in verband met de behandeling kan je met hem of haar bespreken tijdens het doktersbezoek. Samen met jou zorgen we er voor dat de behandeling veilig verloopt. We verwachten dan ook dat elke patiënt zijn patiëntveiligheidskaart leest. Onze zorgverleners zullen je ook hierover aanspreken. In deze patiëntveiligheidskaart vind je veel nuttige informatie die jouw verblijf in het ziekenhuis veiliger maakt. Samen gaan we voor een veilige zorg!

De organisatie van de verpleegeenheid staat onder leiding van de hoofdverpleegkundige. De verpleegkundigen van de afdeling staan steeds open voor diverse noden en zoeken samen met jou naar een gepaste oplossing.

Het Heilig-Hartziekenhuis is een belangrijke opleidingsplaats voor artsen en verpleegkundigen. De stagiairs werken onder toezicht en verantwoordelijkheid van respectievelijk hun medische leermeesters, verpleegkundige leerkrachten of gediplomeerden.

Huisregels

Met enkele goede afspraken zorgen we er samen voor dat je verblijf zo aangenaam mogelijk verloopt. Een volledig overzicht vind je in de onthaalbrochure die je krijgt bij je inschrijving via de opnamedienst.

Mondmasker

Het dragen van een mondmasker is in het ziekenhuis verplicht voor iedereen ouder dan 12 jaar (medewerkers, patiënten en bezoekers) en dient vooral om anderen te beschermen. Belangrijk hierbij is dat je steeds een proper mondmasker met een nieuwe filter draagt.

Rookverbod

In het ziekenhuis geldt een algemeen rookverbod. Bezoekers of patiënten die toch willen roken, worden vriendelijk verzocht zich te begeven naar één van de twee rookcabines buiten (aan de hoofdingang en aan de ingang van spoedgevallen).

Persoonlijke spullen

Breng slechts een kleine hoeveelheid geld mee en zeker geen waardevolle voorwerpen. Laat je handtas, portefeuille of andere waardevolle voorwerpen nooit onbeheerd achter. Het ziekenhuis is nooit aansprakelijk bij eventueel verlies of diefstal. Voor de bewaring van tandprothesen en hoorapparaten zijn er op de afdeling bekers ter beschikking.

Koelkast op de kamer

Heb je een koelkast in de kamer? Dan is het je eigen verantwoordelijkheid om deze koelkast leeg te maken voordat je naar huis gaat. Zorg ook voor orde en het markeren van eigen producten in geval van een tweepersoonskamer. Controleer ook tijdig de vervaldata van jouw producten!

Rust

De ziekenhuiskamer is een ruimte waar je tot rust kan komen na een onderzoek of operatie. Respecteer daarom ieders rust en hou het stil. We vragen alle bezoekers om de bezoekuren te respecteren. De bezoekuren variëren naargelang de afdeling, een overzicht vind je op de pagina ‘bezoekuren’.

Verblijf familie

Op de verblijfsafdelingen is het helaas niet mogelijk om een familielid te laten overnachten. Op de dienst neonatologie kan dit wel.

Maaltijden

Gevarieerd en gezond eten bevordert het genezingsproces. Dagelijks staan onze keukenmedewerkers ter beschikking om onze patiënten een evenwichtige maaltijd aan te bieden.

Het menu verandert elke dag en wordt in een handig weekmenu aangeboden waarbij je dagelijks een keuze kan aanduiden. De voedingsassistente kan bij je langskomen om je keuze te noteren. Wie om medische redenen een dieet moet volgen en begeleiding nodig heeft bij het menu, krijgt tijdens weekdagen bezoek van de diëtiste voor extra hulp. We hebben ook aandacht voor allergenen in de maaltijd. Wil je meer informatie hierover, spreek dan gerust de verpleegkundige aan.

C-meal

Voortaan kunnen patiënten ook zelf hun maaltijdkeuze online doorgeven via enkele eenvoudige stappen en dit door middel van de “c-meal app”. Klik hier om je aan te melden en je maaltijd te bestellen. Meer info hierover vind je hier.

Maaltijden voor begeleiders

Op de kinderafdeling en de afdeling materniteit kan de inslapende ouder een ontbijt krijgen tegen vergoeding. Op de afdeling palliatieve zorgen kan de partner of vertrouwenspersoon tegen vergoeding een maaltijd laten bezorgen. De verpleegkundigen vertellen je hier graag meer over.

Eigen maaltijden

Patiënten die zelf voeding en/of drank (laten) meebrengen naar het ziekenhuis, consumeren deze op eigen risico. Het ziekenhuis is niet verantwoordelijk voor schadegevallen als gevolg van door de patiënt meegebrachte voeding en drank.

Jouw comfort: onze diensten


Persoonlijke verzorging

Tijdens je verblijf kan je, indien je gezondheidstoestand dit toelaat, ervoor kiezen om eenmaal per week beroep te doen op de diensten van een kapper, pedicure en manicure. Een afspraak hiervoor kan je maken via de verpleegkundige. Het aanvraagformulier met tarieven vind je op je verblijfsafdeling.

Internet

Patiënten en bezoekers kunnen genieten van gratis, draadloos internet in het ziekenhuis. Om hiervan gebruik te maken, kies je het netwerk “HHL FreeWifi”. Het ziekenhuis biedt geen technische ondersteuning bij eventuele problemen. Persoonlijke gegevens worden niet afgeschermd en het draadloze netwerk wordt niet versleuteld. Ook de wetgeving inzake auteursrechtelijke bescherming op het internet geldt in het ziekenhuis.

Cafetaria

Snacks, warme maaltijden, soep, broodjes en warme en gekoelde dranken zijn verkrijgbaar in de bezoekerscafetaria. Deze is gelegen op het gelijkvloers in de centrale inkomhal van het ziekenhuis. De cafetaria beschikt over een buitenterras en is toegankelijk voor rolstoelen. Ook op dit terras geldt een algemeen rookverbod. Meer info vind je hier.

Radio/tv

Alle kamers beschikken over radio en digitale tv. Het infokanaal bevindt zich op kanaal 90 en informeert je over de belangrijkste zaken van het internet.