Informatie voor bezoekers en patiënten

Om de verspreiding van het coronavirus af te remmen en besmettingen in het ziekenhuis te vermijden, hanteren we in het ziekenhuis een strikte bezoekregeling voor opgenomen patiënten. Opgelet, deze maatregelen kunnen steeds veranderen. Houd daarom onze website goed in het oog voor de meest actuele en correcte info.

Wiscontainer – coronatest

Heb je als persoon een asymptomatisch hoog-risico contact gehad of kom je uit een rode zone? Dan kan je ook in onze wiscontainer terecht voor het afnemen van een coronatest.
Een afspraak maken doe je digitaal via mijngezondheid.be aan de hand van de activatiecode die je via sms hebt ontvangen.

Je kan de wiscontainer bereiken via de inrit van de bezoekersparking. Volg meteen na het binnenrijden links de bewegwijzering naar de wiscontainer. Heb je covid-symptomen? Kom dan niet naar de wiscontainer, maar neem contact op met je huisarts. Kom liefst alleen naar de wiscontainer. Er is max. één begeleider toegestaan indien dit noodzakelijk is (bv. omwille van taalbarrière of mobiliteit). Ook hier is het dragen van een eigen mondmasker verplicht. Vergeet dus zeker je mondmasker niet!

Resultaat
Test je positief? Dan word je, binnen de 24 uur, gecontacteerd door het ziekenhuis.
Test je negatief? Dan krijg je géén bericht van het ziekenhuis.
Je kan je testresultaat steeds raadplegen via  www.mijngezondheid.be

UPDATE VANAF 5 JANUARI 2021

Opname in het ziekenhuis

Wanneer iemand opgenomen wordt in het ziekenhuis, gepland via een (dringende) ingreep of ongepland via de spoedgevallendienst, wordt deze door onze dienst patiëntenvervoer naar de kamer gebracht. Ook bij ontslag zullen onze collega’s ervoor zorgen dat de patiënt naar het onthaal gebracht wordt.

Spoedgevallen

Er wordt 1 begeleider per patiënt toegelaten op de spoedgevallendienst. Indien er een opname volgt, wordt de patiënt door de dienst patiëntenvervoer naar de juiste afdeling gebracht.

Aangepast bezoekersbeleid tijdens Covid-19 – update vanaf 5 januari 2021

Vanaf 5 januari 2021 is er geen bezoek toegelaten bij opgenomen patiënten. Voor uitzonderingen zie hieronder.

Uitzonderingen:

  • Palliatieve zorgen: maximum 2 bezoekers toegelaten tegelijk/patiënt mits toegangsbewijs. Maximaal 4 bezoekers per dag. Kinderen jonger dan 16 jaar zijn niet toegelaten. Vrijwilligers zijn ook toegelaten.
  • Intensieve zorgen: bezoek is toegelaten vanaf de eerste ligdag mits toegangsbewijs. Maximum aantal bezoekers wordt door de behandelend arts beslist. Bezoek mag plaatsvinden tussen 13.30u – 14.30u.
  • Pediatrie: bezoek van beide ouders is toegelaten vanaf 1 ligdag. Vanaf 5 ligdagen is één ouder + kind uit éénzelfde gezinssituatie toegelaten.
  • Materniteit: maximum 2 bezoekers toegelaten (ouder + kind).

Voor het uitzonderlijk toegelaten bezoek gelden volgende afspraken:

  • Vertoon je als bezoeker klachten zoals verkoudheid, benauwdheid, hoesten of koorts worden actief dan mag je het ziekenhuis niet betreden.
  • Als bezoeker ben je verplicht een eigen mondmasker te dragen. Ook de patiënt moet het mondmasker aandoen tijdens het bezoek.  
  • Elke bezoeker meldt zich aan, aan de hoofdingang van het ziekenhuis.
  • Tijdens het bezoekmoment mag je als bezoeker de kamer niet verlaten
  • De bezoeker wordt verzocht het ziekenhuis meteen te verlaten na het bezoekmoment.
  • We vragen aan bezoekers die recent op reis zijn geweest in een oranje of rode zone, hun bezoek even uit te stellen.
  • De patiënt moet deel uitmaken van de sociale bubbel van de bezoeker.
  • Patiëntenzorg heeft altijd voorrang. Dit betekent dat je gevraagd kan worden het ziekenhuis te verlaten om de nodige zorg aan de patiënt te kunnen toedienen.

Wat met persoonlijke was van patiënten?

  • Bel voor 10 uur naar de afdeling met de melding dat je proper gerief wil breng/vuile was wil komen halen.
  • Vermeld duidelijk op het gerief: naam van de patiënt + afdeling + kamernummer.
  • Je kan was ophalen en proper gerief brengen tussen 11 uur en 16 uur.

Communicatie met het thuisfront

Om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan, mogen onze patiënten in het ziekenhuis helaas geen bezoek ontvangen. Om toch in contact te blijven met het thuisfront, raden we jou aan een gsm/smartphone, tablet en/of laptop bij de patiënt te laten. In het ziekenhuis is gratis wifi voorzien voor elke patiënt.

Indien je familielid zelf niet beschikt over digitale communicatiekanalen, voorzien wij de mogelijkheid om te videobellen via www.praatbox.be. Ons ziekenhuis stelt tablets ter beschikking voor deze gesprekken. De medewerkers van de dienst patiëntenbegeleiding helpen de patiënten op de kamer met het gebruik van deze tablet.

De videogesprekken vinden plaats op weekdagen tussen 14u en 16u.

Praktisch:
Stuur op weekdagen vóór 10u een e-mail naar sociale.dienst@heilighartlier.be (of bel naar 03/491 37 71). Wij contacteren jou om een concrete afspraak te maken voor het gesprek. Gelieve de naam, voornaam, geboortedatum van de patiënt en kamernummer te vermelden. We voorzien 15 min per gesprek.

Ben je zelf niet vertrouwd met praatbox? Geen probleem, onze sociale dienst legt je uit wat je moet doen. Praatbox is een heel eenvoudige manier om te videobellen.

Verras je familielid met een persoonlijke boodschap!

Je kan jouw familielid in het ziekenhuis verrassen met een leuk bericht, foto of videoboodschap. Dit kan op twee manieren:

  • Stuur je bericht, foto of videoboodschap naar sociale.dienst@heilighartlier.be.
  • Ook kinderen kunnen een mooie tekening maken en doorsturen. De sociale dienst maakt een kleurenprint en bezorgt of toont deze aan de patiënt.
  • Je kan ook kiezen om een digitale wens te versturen. Kies hier je favoriete kaartje, laat een boodschap achter en wij zorgen voor de rest!

Mijn familielid mag naar huis, hoe moet dit?

Wanneer een patiënt uit ons ziekenhuis naar huis mag, wordt deze begeleid naar de inkomhal door één van onze medewerkers van de dienst patiëntenvervoer.