Informatie voor bezoekers en patiënten

Om de verspreiding van het coronavirus af te remmen en besmettingen in het ziekenhuis te vermijden, hanteren we in het ziekenhuis een strikte bezoekregeling voor opgenomen patiënten. Opgelet, deze maatregelen kunnen steeds veranderen. Houd daarom onze website goed in het oog voor de meest actuele en correcte info.

Wiscontainer – coronatest

Heb je als persoon een asymptomatisch hoog-risico contact gehad of kom je uit een rode zone? Dan kan je ook in onze wiscontainer terecht voor het afnemen van een coronatest.
Een afspraak maken doe je digitaal via mijngezondheid.be aan de hand van de activatiecode die je via sms hebt ontvangen.

Je kan de wiscontainer bereiken via de inrit van de bezoekersparking. Volg meteen na het binnenrijden links de bewegwijzering naar de wiscontainer. Heb je covid-symptomen? Kom dan niet naar de wiscontainer, maar neem contact op met je huisarts. Kom liefst alleen naar de wiscontainer. Er is max. één begeleider toegestaan indien dit noodzakelijk is (bv. omwille van taalbarrière of mobiliteit). Ook hier is het dragen van een eigen mondmasker verplicht. Vergeet dus zeker je mondmasker niet!

Resultaat
Test je positief? Dan word je, binnen de 24 uur, gecontacteerd door het ziekenhuis.
Test je negatief? Dan krijg je géén bericht van het ziekenhuis.
Je kan je testresultaat steeds raadplegen via  www.mijngezondheid.be

UPDATE VANAF 13 JANUARI 2022


Vanaf 8 december 2021 is het verplicht om een chirurgisch mondmasker te dragen voor alle kinderen vanaf de leeftijd van 6 jaar.

Opname in het ziekenhuis

Wanneer iemand opgenomen wordt in het ziekenhuis mag één begeleider de patiënt begeleiden naar de kamer. Ook bij ontslag mag één begeleider de patiënt ophalen in de kamer. We verzoeken dat de begeleider onmiddellijk na het afzetten van de patiënt het ziekenhuis verlaat en dat steeds alle coronamaatregelen gerespecteerd worden.

Spoedgevallen

Er wordt 1 begeleider per patiënt toegelaten op de spoedgevallendienst indien noodzakelijk. Indien er een opname volgt, kan dezelfde begeleider tijdelijk niet meer meegaan tot in de kamer. Een uitzondering kan gemaakt worden bij een opname van een patiënt op de dienst intensieve of palliatieve zorg, pediatrie en materniteit.

Aangepast bezoekersbeleid tijdens Covid-19 – update vanaf 13 januari 2022

Gezien de stijgende coronacijfers, de soepelere test- en quarantaineregels, de grote besmettelijkheid van de omikronvariant, en voor de veiligheid van onze patiënten en medewerkers, zien we ons genoodzaakt om tijdelijk geen bezoek meer toe te laten in het ziekenhuis en dit met ingang van donderdag 13 januari 2022.

We beseffen dat dit niet evident is voor onze patiënten, maar doen er alles aan om deze onderbreking zo kort mogelijk te houden om zo de steile en hoge verwachte piek van januari/februari te omzeilen. Hierbij zetten we alles in op de hoogste bescherming van personeel en de laagste kans op outbreaks.

We voorzien opnieuw de mogelijkheid om op allerlei digitale manieren het contact tussen ziekenhuisbed en thuisfront te organiseren. Zo kunnen familieleden of vrienden niet alleen een digitale wens doorsturen via de website, een mail of video bezorgen aan de sociale dienst, maar kan er opnieuw een videocall geboekt worden via Praatbox.  

Uitzonderingen:

  • Intensieve zorgen: Bezoek mogelijk vanaf opnamedag 4. Enkel in acute situaties en in overleg met de behandelende arts/verpleging kan hiervan afgeweken worden.
  • Palliatief beleid: Doorheen de dag zijn er max. 4 bezoekers toegelaten, waarvan 2 bezoekers tegelijk toegelaten per patiënt. Gedurende het verblijf zijn er maximum 10 unieke bezoekers per patiënt toegestaan. Kinderen jonger dan 12 jaar tellen niet mee in deze 10 bezoekers. Kinderen zijn enkel welkom als ze afscheid komen nemen van (groot)ouder. Deze regel geldt op elke afdeling waar de patiënt in einde levensfase verkeert.
  • Pediatrie: Vanaf ligdag 1 is er bezoek van beide ouders toegelaten doorheen de dag. Vanaf 4 ligdagen is één ouder + kind uit éénzelfde gezinssituatie toegelaten.
  • Materniteit: Vanaf ligdag 1 is er bezoek toegestaan van de partner doorheen de dag. In uitzonderlijke omstandigheden is één kind uit éénzelfde gezinssituatie toegelaten.
  • Couveuse: Vanaf ligdag 1 is bezoek van beide ouders toegelaten doorheen de dag.

Afspraken:

  • Vertoon je als bezoeker klachten zoals verkoudheid, benauwdheid, hoesten of koorts worden actief dan mag je het ziekenhuis niet betreden.
  • Het uitzonderlijk bezoekmoment duurt maximaal 1 uur.
  • Als bezoeker ben je verplicht een FFP2-mondmasker te dragen. Ook de patiënt (en de kamergenoot) moet het mondmasker aandoen tijdens het bezoek.  
  • Elke bezoeker meldt zich aan, aan de hoofdingang van het ziekenhuis. We voeren een identiteitscontrole uit.
  • De bezoeker wordt verzocht het ziekenhuis meteen te verlaten na het bezoekmoment.
  • Patiëntenzorg heeft altijd voorrang. Dit betekent dat je gevraagd kan worden het ziekenhuis te verlaten om de nodige zorg aan de patiënt te kunnen toedienen.

Wat met persoonlijke was van patiënten?

  • Bel voor 10 uur naar de afdeling met de melding dat je proper gerief wil breng/vuile was wil komen halen.
  • Vermeld duidelijk op het gerief: naam van de patiënt + afdeling + kamernummer.
  • Je kan was ophalen en proper gerief brengen tussen 11 uur en 16 uur.

Communicatie met het thuisfront

Helaas is bezoek in ons ziekenhuis op dit moment niet toegelaten. Om toch in contact te blijven met het thuisfront, raden we de familie aan een gsm/smartphone, tablet en/of laptop bij de patiënt te laten. In het ziekenhuis is er gratis wifi waarvan gebruik kan gemaakt worden. Op een aantal afdelingen zijn draagbare telefoons ter beschikking zodat de patiënt kan telefoneren met het thuisfront. Vraag hiernaar bij de verpleging van de afdeling.
Indien jouw familielid zelf geen gebruik kan maken van digitale communicatiekanalen,
voorziet onze dienst patiëntenbegeleiding de mogelijkheid om via Praatbox te videobellen. Hiervoor heeft het ziekenhuis tablets voorzien.

Praktisch:

  • Stuur op weekdagen voor 10u een e-mail naar sociale.dienst@heilighartlier.be
    (of bel naar 03/491 37 71).
  • Wij contacteren jou om een afspraak te maken voor het gesprek.
  • Gelieve de naam, voornaam, geboortedatum van de patiënt en kamernummer
    te vermelden.
  • We voorzien 15 minuten per gesprek.
  • Om zo veel mogelijk patiënten te kunnen begeleiden voor Praatbox, wordt dit bij voorkeur beperkt tot 2 maal per week (uitzonderingen mogelijk).

Verras je familielid met een persoonlijke boodschap!

Je kan jouw familielid in het ziekenhuis verrassen met een leuk bericht, foto of videoboodschap. Stuur deze boodschap door naar: sociale.dienst@heilighartlier.be en vermeld daarbij de naam, voornaam, geboortedatum en kamernummer van de patiënt.

Ook kinderen kunnen een mooie tekening maken en doorsturen. De sociale dienst maakt een kleurenprint en bezorgt of toont deze aan de patiënt.

Mijn familielid mag naar huis, hoe moet dit?

Wanneer een patiënt uit ons ziekenhuis naar huis mag, wordt deze begeleid naar de inkomhal door één van onze medewerkers van de dienst patiëntenvervoer.