Patient Empowerment

We spreken niet langer van patiëntenparticipatie maar van ‘Patient Empowerment’. Want een patiënt moet geëmpowerd zijn, zo wordt vaak gezegd. Maar wat betekent het nu juist? Patient Empowerment kan gedefinieerd worden als het proces dat leidt tot een gelijkwaardige relatie zorgvrager-zorgverstrekker. De zorgvrager houdt dan controle of een gevoel van controle over zijn/haar zorgproces. Het (gevoel van) autonomieverlies dat een mens ondergaat door ziek te worden, moet tot het strikte minimum worden beperkt. Daar zorgen de zorgvrager, de zorgverstrekker, de zorgorganisatie en het zorgsysteem samen voor.

Persoonsgerichte zorg vormt de kern van de patiëntbenadering van het HeiligHartziekenhuis. Persoonsgerichte zorg is erop gericht om zorg te bieden die niet alleen medische noden invult, maar ook de individuele wensen, waarden en behoeften van onze patiënten centraal stelt. Er wordt gestreefd naar een partnership tussen de patiënt, de zorgverlener en de familie waarbij de patiënt wordt versterkt en aan het stuur staat van zijn eigen zorgtraject.

3 goede vragen

Een gesprek met een zorgverlener voorbereiden? Wij geven je enkele tips en voorbeeldvragen om het maximale uit jouw gesprek te halen.