Je identiteitskaart meebrengen bij het aanmelden in het ziekenhuis: een goed idee!

Vanaf 2025 is het voor ziekenhuizen verplicht om de identiteit van patiënten elektronisch te verifiëren als ze elektronisch factureren en de derdebetalersregeling toepassen. Vooral dat laatste is belangrijk als patiënt indien je niet zelf eerst een deel van de medische kosten wil voorschieten. Maak er nu al een gewoonte van en breng je e-ID mee naar het ziekenhuis!
Een ziekenhuisopname? Een spoedgeval? Een doktersafspraak? Denk eraan je identiteitskaart en die van je kinderen mee te nemen naar het ziekenhuis.
Voor volwassenen is dit de Belgische elektronische identiteitskaart (eID) of elektronische vreemdelingenkaart, voor kinderen gaat het om de Kids-ID of ISI+ kaart.
De elektronische identiteitskaart zorgt voor een vlot onthaal en snelle inschrijving zonder administratieve rompslomp. Als patiënt ben je zeker van een correcte identificatie: de identiteitskaart geeft toegang tot je gegevens en de informatie over je behandeling.
Je kan zo bovendien vermijden dat je een groot deel van de medische kosten moet voorschieten. Het ziekenfonds betaalt de kosten die door het RIZIV vergoed worden dan rechtstreeks aan het ziekenhuis.
Als je als patiënt niet over je identiteitskaart beschikt op het moment van de raadpleging of opname, zijn er voor het ziekenhuis nog steeds alternatieven om je identiteit te verifiëren, zoals een kleefbriefje van het ziekenfonds of de toepassing Itsme.
Gerelateerde nieuwsberichten

De Qualicor-audit zit erop… en wat voor één!
De voorbije dagen werd ons ziekenhuis ge-audit en mochten we als organisatie tonen wie we zijn, waar we voor staan en vooral: hoe hard er elke dag gewerkt wordt aan...

