Patient Empower-wat?!
Een patiënt moet geëmpowerd zijn, zo wordt vaak gezegd, maar wat betekent empowerment dan binnen een patiënt-dokter relatie? Patient Empowerment kan gedefinieerd worden als het proces dat leidt tot een gelijkwaardige relatie zorgvrager-zorgverstrekker. De zorgvrager houdt dan controle of een gevoel van controle over zijn/haar zorgproces. Het (gevoel van) autonomieverlies dat een mens ondergaat door ziek te worden, moet tot het strikte minimum worden beperkt. Daar zorgen de zorgvrager, de zorgverstrekker, de zorgorganisatie en het zorgsysteem samen voor.
In ons ziekenhuis lopen al tal van mooie initiatieven in verband met Patient Empowerment. Zo heb je de ‘bedside briefing’ waarbij de patiëntenoverdracht gebeurt aan het bed van de patiënt door de verpleegkundige van de vroege naar de late shift. De patiënt wordt uitgenodigd zelf actief deel te nemen aan de briefing en geeft daardoor mee vorm aan zijn of haar zorg. Vervolgens is er ook ‘Den draad’. Patiënten kunnen op groene of rode kaartjes bedenkingen uiten, suggesties geven en/of vragen stellen aan de zorgverleners in verband met de afdelingswerking en het groepsgebeuren op de afdeling. Deze kaartjes kunnen ze dan met wasknijpers op ‘Den draad’ ophangen. Ook is er het ‘patient whiteboard’ als hulpmiddel in de buurt van het bed van elke patiënt. Dit dient om de communicatie met hem en zijn familie te ondersteunen. Dit maakt dat de communicatie in beide richtingen aanzienlijk beter verloopt.
De vzw Patient Empowerment en partner THE Institute organiseren het eerste Patient Empowerment-symposium op dinsdag 26 oktober. Het richt zich tot zowel zorgvragers, zorgverstrekkers en zorgorganisaties, als overheden en beleidsmakers. Allen dragen immers samen bij tot Patient Empowerment. Tijdens het symposium buigen sprekers zich over hoe we tot wederzijds respect kunnen komen in de relatie zorgvrager-zorgverstrekker, hoe we dit bereiken en wat ons tegenhoudt. Inschrijven kan nog niet, maar het symposium alvast in je agenda zetten wél.
Gerelateerde nieuwsberichten
Welkom dr. Dahomey Barrios Rios
We verwelkomen in ons ziekenhuis dr. Dahomey Barrios Rios als zaalarts G – SP voor onze afdeling A2 – revalidatie chronische aandoeningen. Hij is er verantwoordelijk voor de dagelijkse medische...
HeiligHartziekenhuis Lier verlengt haar gouden accreditatiestatus
Het HeiligHartziekenhuis Lier krijgt van Qualicor Europe de officiële verlenging van haar gouden accreditatiestatus die symbool staat voor een hoge kwaliteit van zorg. Twee maanden nadat het ziekenhuis onderworpen werd...
Op dinsdag 26/11 is het ziekenhuis voor even niet telefonisch bereikbaar
Op dinsdag 26 november 2024 vindt een upgrade van de telefooncentrale plaats. Dit heeft als gevolg dat het ziekenhuis gedurende één uur extern niet bereikbaar zal zijn. (Algemene) noodnummers zullen...