Code oranje voor luchtwegeninfecties: regels m.b.t. mondmaskers

18 jan 2026
Deel dit bericht op sociale media:

Op basis van de epidemiologische surveillance heeft de Risk Management Group (RMG) het waarschuwingsniveau voor luchtweginfecties op 15/01/2026 verhoogd naar code oranje. Dat betekent dat er een hoge circulatie heerst van respiratoire pathogenen en er een belangrijke druk is op het zorgsysteem.

We schakelen vanaf maandag 19 januari over naar het beleid bij code oranje.

Het dragen van een mondmasker wordt verplicht in de zorgverlening. Het gaat hier zowel over de interacties tussen zorgverleners en patiënten, tussen patiënten onderling (in een wachtzaal bijvoorbeeld) en tussen patiënten en bezoekers.

Concreet geldt binnen ons ziekenhuis dat een mondmasker verplicht is voor medewerkers en bezoekers in volgende situaties:

  • Bij direct patiëntencontact op hoogrisico afdelingen: ITE, spoed, MODC, inwendige geneeskunde (B3 en B4), geriatrie (B5, B6), Sp-diensten (A1 en A2), dialyse.
  • Bij zorg aan patiënten in kamerisolatie (cf. geldend isolatiebeleid).
  • Bij direct contact met immuungecompromitteerde patiënten, zwangere patiënten, pasgeborenen en zuigelingen (i.f.v. risico inschatting behandelend arts)
  • Ook patiënten, bezoekers en medewerkers met symptomen van een luchtweginfectie dragen steeds een mondmasker.

Ook de basisaanbevelingen blijven belangrijk, zoals handhygiëne, nies- en hoesthygiëne, vaccinatie, en een goede ventilatie van binnenruimtes.

Deel dit bericht op sociale media:

TERUG NAAR OVERZICHT

Gerelateerde nieuwsberichten

01 jun 2026
Professionals

Nieuwe ‘Wie is wie’ voor huisartsen

...

Lees meer
01 jun 2026
Professionals

Exclusief voor huisartsen: de gerofoon

...

Lees meer
22 mei 2026
Algemeen

De Qualicor-audit zit erop… en wat voor één!

De voorbije dagen werd ons ziekenhuis ge-audit en mochten we als organisatie tonen wie we zijn, waar we voor staan en vooral: hoe hard er elke dag gewerkt wordt aan...

Lees meer