Aangepaste wetgeving “rookverbod” vanaf 31/12/2024

Het federaal parlement heeft op 21 maart 2024 een wetsontwerpgoedgekeurd waarin een rookverbod aan de in- en uitgang van ziekenhuizen, woonzorgcentra en centra voor kortverblijf is opgenomen. Het betreft een wijziging van de wet van 22 december 2009. Het verbod geldt binnen een perimeter van 10 meter en gaat in vanaf 31/12/2024. De maatregel zorgt ervoor dat roken minder zichtbaar wordt en dat mensen die deze zorgvoorzieningen binnen- en buitengaan worden beschermd tegen passieve rook. Opgelet, onder het rookverbod vallen ook de zogenaamde e-sigaret en vapes.
De inbreuken op het rookverbod zijn strafbaar volgens de strafbepalingen van artikel 13 van de wet van 24 januari 1977. Dit betekent dat de eigenaar van het desbetreffende domein (in ons geval het ziekenhuis) en/of de roker zelf een geldboete riskeren van 208 euro tot 8000 euro.
Het ziekenhuis streeft naar een rookvrije ziekenhuiscampus
Het ziekenhuis streeft in het voorjaar van 2025 naar een volledig rookvrije ziekenhuiscampus. Hiermee gaan we een stap verder dan de wet strikt voorschrijft en zetten we in op de best mogelijke gezondheid van onze patiënten. Concreet wil dat zeggen dat van zodra je onze campus zal betreden, een algemeen rookverbod geldt. Er zal dan enkel nog gerookt mogen worden in één van de drie rookpaviljoenen (bezoekersparking, personeelsparking en parking spoedgevallen).
Gerelateerde nieuwsberichten

De Qualicor-audit zit erop… en wat voor één!
De voorbije dagen werd ons ziekenhuis ge-audit en mochten we als organisatie tonen wie we zijn, waar we voor staan en vooral: hoe hard er elke dag gewerkt wordt aan...

