Digitaal platform helpt patiënten en artsen bij follow-up hoofdpijn en migraine

Deel dit bericht op sociale media:

Voor een betere opvolging door hun behandelende neuroloog houden chronische hoofdpijn- en migrainepatiënten papieren dagboeken bij. Dat is niet alleen omslachtig, voor een goede follow-up moet de neuroloog die data ook nauwgezet kunnen analyseren. MigraineManager is een medisch hulpmiddel in de vorm van een app voor patiënten die deze dagboeken vervangt. Artsen beschikken dan tijdens de consultatie, via hun web dashboard, sneller over alle relevante informatie die de patiënt heeft meegegeven.

MigraineManager is het resultaat van een piloottraject over 6 Belgische ziekenhuizen, waaronder het HeiligHartziekenhuis in Lier, met een twintigtal artsen, meer dan honderd patiënten en het bedrijf Epione. Epione ontwikkelt digitale platformen om chronische aandoeningen nauwkeurig op te volgen en de kwaliteit van zorg te verbeteren. Met de ontwikkeling van patiëntenapps wil het niet alleen de efficiëntie van de zorg verhogen, maar de app moet zowel de patiënt als de behandelende neurologen helpen om de ziekte, al dan niet invaliderend, optimaler op te volgen en bij te sturen. Eerder ontwikkelde het bedrijf al Helpilepsy, een app voor patiënten met epilepsie. 

Een klik volstaat

De behandeling van een invaliderende aandoening zoals migraine, is niet eenvoudig. Voor een efficiënte aanpak en therapie van hoofdpijn en migraine moet de neuroloog zich niet alleen concentreren op de resultaten van klinische en eventuele beeldvormingstechnieken, maar zich ook mogelijk baseren op de subjectieve ervaringen van de patiënten, in de vorm van papieren dagboeken.

Dan komt de patiënt op een vervolgafspraak en is het aan de neuroloog om tijdens het korte bestek van de consultatie al die data op papier te analyseren om vervolgens een klinische beslissing te nemen om al dan niet de behandeling aan te passen.

Papieren dagboeken vragen om een zekere discipline, die niet evident is voor patiënten die een moeilijke en pijnlijke periode doormaken. Naar analogie met patiënten die met epilepsie kampen, is het met de MigraineManager-app veel eenvoudiger en praktischer voor patiënten om informatie die cruciaal is voor zichzelf, maar ook voor de neuroloog, digitaal bij te houden. Het was trouwens een vraag van die groep van neurologen die met Helpilepsy aan de slag waren, om een gelijkaardige app voor hoofdpijn en migraine op poten te zetten.

Met MigraineManager kunnen patiënten niet alleen informatie ingeven over het soort hoofdpijn en de plaats waar die opduikt, maar ook over hoe hevig de pijn is en de symptomen die optreden. Bij een volgende consultatie kan de neuroloog met een klik alle gegevens in een verslag opvragen. De neuroloog kan zich meteen een klinisch beeld vormen van de voorbije periode, dit bespreken met de patiënt en in overleg beslissen om voorlopig niks aan de behandeling te veranderen, of juist wel om die bij te sturen. De app kan eveneens herinneringen sturen aan de patiënten voor de innamemomenten, wat de therapietrouw uiteraard alleen maar ten goede komt.

Deel dit bericht op sociale media:

TERUG NAAR OVERZICHT

Gerelateerde nieuwsberichten

17 apr 2024
Algemeen

Oplichter gaat rond in naam van het ziekenhuis

Opgepast voor oplichting aan je voordeur. Momenteel gaat een oplichter van deur tot deur. Hij doet zich voor als een werknemer van het ziekenhuis, meer bepaald van het animatieteam. Hij...

Lees meer
02 aug 2021
Algemeen

Start dr. Kamoen als neuroloog

Vandaag start dr. Olivia Kamoen als neuroloog in het HeiligHartziekenhuis Lier.  Dr. Kamoen heeft haar basisopleiding geneeskunde gevolgd aan de KU Leuven. Haar specialisatie in neurologie volgde ze aan de Universiteit...

Lees meer
08 mrt 2021
Algemeen

Gespecialiseerde raadpleging epilepsie bij kinderen

Epilepsie is een aandoening van het centraal zenuwstelsel die zich uit in de vorm van aanvallen. De aanvallen, die spontaan en herhaaldelijk optreden, worden veroorzaakt door een tijdelijk verstoorde elektrische...

Lees meer